14-03-2007

Zin in buitenlands

Waarom heb je hier in Nederland geen goede radio?
Er zijn dus radioprogramma's die live-optredens uitzenden, J.J. (afkorting van John W., is dat) Cale, Ry Cooder, Jeff Buckley.. waarom.. waarom hebben wij dat niet? Als ik de radio wel eens aanzet (zelden) of als ik wakker word (ook zelden) is het altijd dikke poep op de radio. Altijd top-40 of slechte oude rock of '80s, met zo'n irrtante beat erin, en soms, heel soms als je geluk hebt nog eens wat klassiek.

Klassieke muziek, daar moet je gelúk voor hebben. Stel je voor. En dan is het ook nog geen pretje: dan krijg je van die onmenselijk saaie commentatoren die hele lappen voordragen over het leven van Beethoven. Ongetwijfeld maken ze wel eens subtiele woordgrapjes of vertellen ze soms eens een aardige anekdote, maar als IK zit te luisteren lijkt het altijd net alsof ze zichzelf erg serieus nemen.
Of heb je dat wel eens gehoord, dat ze dan met een paar van die übermenschen drie keer hetzelfde stuk laten horen, maar door verschillende orkesten en dirigenten, en dat die mensen dan zo uit hun mouw schudden wie het zijn? Terwijl het daar niet om gaat, maar ze alleen willen weten welke ze mooier vonden?

"Ja, als ik me niet vergis was dat Gergiev, hoorde je duidelijk in bijvoorbeeld dat crescendo in het Rondo, maat 153 of daaromtrent.. ja, vrij goede uitvoering, waarschijnlijk het Berliner Philharmoiker? Ja, zie je wel, had ik het toch goed.. ja, vrij goed, vrij goed.."

Ach, hou je kop toch. Slap gebrabbel, 't lijkt Spinvis wel.

(NO he DIDN'T..!)

1 opmerking:

Anoniem zei

Als er iemand zijn kop niet moet houden dan is het Spinvis wel.