10-03-2007

Rue de Blois 47A

Terwijl mensen geboren worden en mensen sterven, eten, wakker worden, fietsen, naar buiten kijken en wijn drinken, keek ik Fear And Loathing In Las Vegas. Vervolgens werd ik zelf een beetje onrustig, dat effect had die film nou eenmaal op mij.

Raar hoor, hoe groot de wereld eigenlijk is. En ook hoe klein de wereld eigenlijk is. En hoeveel Nederlanders er toch altijd ook NET in hetzelfde plaatsje op vakantie gaan als jij. Heel Nederland lijkt wel uit te zwermen over Europa, als een soort sprinkhanenplaag, allesverwoestend en zwáár irritant (en blijkbaar ook eetbaar).

Trouwens, mensen kan je volgens mij vergelijken met elke diersoort, dat zit altijd wel goed. Mensen zijn net sprinkhanen, maar ook mieren, honden, luiaards, jakhalzen, schildpadden, vissen, virussen (tenks, Agent Smith!), chimpansees, kippen, nouja, ga zo maar door. De vraag is dus hoe nuttig die vergelijkingen nou eigenlijk zijn.

En daarop volgt de vraag hoe nuttig het is dat ik daar iets over zeg. Of hoe nuttig het is dat ik überhaupt iets zeg. En of alles dan wel nuttig hoeft te zijn. En of bloggen wetenschappelijk is.

Is bloggen wetenschappelijk?
Volg ik de empirische cyclus? Nee.
Doe ik bronnenonderzoek? Nee, soms, maar meestal niet.
Is wat ik opschrijf systematisch, onderbouwd en voegt het iets toe aan de algemene kennis der mensheid, is het vernieuwend, belangrijk, gewichtig, gebruik ik veel cijfermateriaal, is het de waarheid, maakt het verschil? Nee.

Dus het kan altijd nog een sociale wetenschap zijn, bloggen.. ik ben daar wel vóór, bloggen als wetenschap. Ik zie het nog niet voor me, maar dat concept ga ik eens uitwerken (zie je, het klinkt al best wetenschappelijk en moeilijk enzo!). Misschien moet ik ook blog-seminars gaan geven of bloggen voortaan 'nieuwe media' noemen of een verband proberen te leggen tussen bloggen en de zap-generatie, en professor worden, een leerstoel bloggen..

Maar eerst wil ik een typmachine. Heeft iemand thuis nog een typmachine staan die ik mag hebben? Iemand?

En wat betekent dit..

Well, six white horses that you did promise
Were fin'lly delivered down to the penitentiary
But to live outside the law, you must be honest
I know you always say that you agree


Ik snap er geen hol meer van.

Even een paar dingen opschrijven die ik wel weet, zodat ik deze 199ste post kan afronden met een goed gevoel.

  • Je bent een alcoholverslaafde als je per week meer dan 7 biertjes drinkt. Dat is de definitie van verslaafd. Dus ja.
  • Ik ben alwéér blut.
  • Ik ben je 'duifje' niet.
  • Het is geen ochtend.
  • Hoeden staan mij beter dan zonnebrillen.

Zo.

Wil iemand nog Bob Dylan - Time Out Of Mind? Vooruit dan maar.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hahaha, sociale wetenschap... Sociale wetenschap betekent niet dat je maar wat raak brult. Dat zou wat zijn zeg, dan zou ik goed zijn in mijn studie. Neen, sociale wetenschap moet ook goed onderbouwd met empirisch onderzoek en cijfertjes en statistiek. Beetje respect voor de grote sociale wetenschappers onder ons aub! Want wij hebben WEL statistiek!

Fucking kuthomo's. WAAROM?! Waarheen, waarvoor?

Anoniem zei

O ja, en het volgende kan ik natuurlijk niet over mijn kant laten gaan:

"Je bent een alcoholverslaafde als je per week meer dan 7 biertjes drinkt. Dat is de definitie van verslaafd. Dus ja."

ver·slaafd (bn.)
1 lichamelijk of geestelijk afhankelijk van een bepaald middel door gewenning

Zit vast wel een kern van waarheid in met die 7 biertjes, maar het is voor 90& alcohol.

Eeeeeh... Onzin dus.

jesper zei

Ja, maar niet elke definitie uit de Van Dale is ook meteen uitsluitende de enige en beste in alle situaties, natuurlijk!

Nouja, ik moet wel toegeven dat ik geen idee heb waar ik die wijsheid vandaan heb, ik heb 't gewoon wel eens ergens een keer gehoord ofzo. Ik bedoelde dus de definitie van 'alcoholverslaafd' en niet 'verslaafd', maar dat, ja, ach. He. Dus. Ja.

Anoniem zei

Zwijg, dwaas!