21-09-2006

Maar wat heb je eraan?

Een ontdekkingstocht door de instrumentenwinkel die mijn kamer is.
Voordat ik jullie daarop meeneem - die ontdekkingstocht dus - moet ik nog even iets kwijt over eh.. .-- . . - / .. -.- / ...- . . .-..

Nee, laten we maar beginnen eigenlijk.

#1: De Klarinet



Doet al meer dan een jaar trouwe dienst, en is ongetwijfeld het meest gebruikte instrument dat in mijn kamer te vinden is. Onderscheidt zich ook qua prijs (met een nieuwprijs van bijna 2200 euro) in ruime mate van de overige instrumenten.

#2: De Oude Klarinet



Elke zelfrespecterende klarinettist, en ook zij die dat niet doen, heeft wel een tweedehands of in elk geval oude klarinet rondslingeren, omdat dat handig is als De Klarinet kapot gaat, of als er een keer buiten gespeeld moet worden in de regen (of in andere extreme omstandigheden). Jawel, regen is extreem. Natuurlijk wordt er van deze back-up-klarinet zelden tot nooit gebruik gemaakt. Maar dat betekent niet dat hij daarom niet meetelt!

#3: De Gitaar van Opa



Wiens opa heeft er geen gitaar, die hij postuum schenkt aan zijn kleinkinderen? Mijne had er in elk geval wel een, die wij mochten hebben als wij echt zouden leren gitaar te spelen. Toen mijn opa een jaar of 10 dood was, en mijn oma van het ding af wilde, heb ik mij er over ontfermd. Nu kan ik je vertellen dat het geen slim idee is om een goedkope gitaar uit (made in Chechoslowakia) tien jaar lang te laten verstoffen op een zoldertje. Maar met een stofdoekje, een zestal nieuwe snaren en heel, heel veel liefde is hij er weer bovenop gekomen.
Ja, het is nu echt mijn gitaar.
Dat verhult deze overdreven-close-up-foto, waarin met behulp van de modernste fototechnieken het uitsluitselgevende detail zichbaar wordt:



Dat is dus duidelijk. Jeeps heeft een gitaar.

#4: De Trompet



Wat, een trompet? Ja, ja, een trompet op mijn kamer, jawel. Die was van mijn kleinste broertje maar is, toen hij zich vol overtuiging op de rap stortte en daarbij de trompet verwaarloosd werd, in mijn bezit gekomen.
Wat? Nee, natuurlijk kan ik er niet op spelen. Maar ik heb er wel een.

#5: De Rode Trompet



Nouja, ik heb er eigenlijk twee. Maar hier kan zelfs een redelijk trompettist geen normaal geluid krijgen. Ten eerste omdat het een Russische trompet is. Ten tweede omdat het een goedkópe trompet is. Ten derde omdat het geen trompet is, maar meer iets van een stukje metaal.
In elk geval is dit een originele trompet uit de jeugddivisie van de Russische communistische partij, ofzoiets. De oplettende kijker kan op het vlaggetje, dat er aan hangt, russische letters herkennen en het hoofd van onze grote kameraad Lenin. Wat er precies opstaat weet ik niet, want ik kan geen Russisch en ik ben de vertaling van mijn vader weer vergeten. Het was een soort strijdleus ofzoiets.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier ontzettend jaloers op zijn, ook al lezen dat soort mensen mijn blog niet. Als er toevallig toch eentje langskomt: over de prijs valt altijd te onderhandelen.
Tot die tijd gebruik ik het gewoon om mijn hond bang te maken.

#6: De Ierse Tinwhistle



Ruim voordat dit instrument een hype werd, en voordat het allerlei associaties opriep met strandfeestjes etcetera, heb ik toen ik op vakantie was in Ierland een mooie tinwhistle gekocht, met de overtuiging dat ik dat kreng wel zou kunnen bespelen omdat ik toch ook klarinet kan.
Nou, dat klopt. Maar het is wel ontzettend vals, en ik blaas standaard véél te hard, dus ik moet wel erg mijn best doen. En dat doe ik niet, want ik vind het niet echt mooi.
Maar dat geldt voor de meerderheid van de instrumenten die ik heb. Bovendien is dit er echt een uit Ierland. Dat maakt een hoop goed.

#7: De Mondharmonica



Het folkinstrument bij uitstek, en natuurlijk, natuurlijk heb ik er ook wel eentje. Wat moet ik daar nou nog meer over zeggen? Er komt geluid uit, ja. Tenminste, als je er op blaast, en dat is zelden. Zélden.

#8: De Sambabal



Veruit het grappigste instrument en ook de laatste uit mijn collectie (alhoewel je natuurlijk ook nog wel even door kan gaan met draaidingetjes en tafels waar je op kan trommelen enzo, maar dat laat ik achterwege). Dit ding komt uit Antigua, daarom staat dat er ook enorm groot op. Antigua is een eilandje in de Caribische Zee, dus. Daar was mijn tante, en dit nam ze mee.
Het ding is erg geschikt om bespeeld te worden terwijl men door de kamer heenhuppelt, terwijl er al muziek aanstaat - het liefst Afrikaanse ritmische dansmuziek, natuurlijk. Nog wat wierook lenen van hiernaast en het is officieel alternatief.

Zo. En dan nu The Godfather. Naar men (http://www.imdb.com) zegt de beste film óóit.
Je weet maar nooit, he.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

.-- .- - / .. -. - . .-. . ... ... . . .-. - / -- .. .--- / -.. .- - / -. --- ..- ..--..

Vet veel instrumenten! Ik wil ook wel een keer instrument leren spelen, maar helaas ik ben een arme student, die zijn genot op de korte termijn verheft boven het eindeloze genot van het bespelen van een instrument. Dat ga ik vanavond nog maar even overpeinzen in de Stairs. Met een biertje in de hand. En een broodje Sadat in de andere.

.... .- .-.. .-.. . .-.. ..- .--- .- .... !

jesper zei

wat is een broodje Sadat in godsnaam?

Anoniem zei

Kip met gesmolten jonge kaas. Hemelse combi.