05-08-2006

Whadiyoujusssay?

Mijn oog viel op een zeer bijzonder stukje tekst op een of andere site.

Onderzoekers hebben in de donkere vochtige grotten van twee nationale parken in Centraal Californië 27 nieuwe diersoorten ontdekt.

Juist. Dat zal ik even laten inwerken. Dan vraag ik je nu die 18 woorden grondig te analyseren en de drie meest opvallende dingen met betrekking tot die regel te noteren op een blaadje (zonder lijntjes). Neem even je tijd, he!

Alhier mijn analyse:

Ten eerste kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vaststellen dat de auteur van deze regel een man is. Donkere, vochtige grotten? Kom op zeg.

Ten tweede vraag ik me af hoe je opeens 27 nieuwe diersoorten in één keer kan vinden. Alsof ze allemaal op een stapeltje liggen ofzo. Dieren ontdekken lijkt me sowieso lastig, want de meeste dieren rennen heel hard weg als je in de buurt komt. Dus zijn de enige dieren die je kan ontdekken dode dieren. Of insecten. Maar die zijn nooit echt interessant, want nog een soort spin erbij, daar zat eigenlijk niemand op te wachten.
Tenzij ze supersterk draad kunnen maken en wij die techniek af kunnen kijken waardoor we ultradunne flosdraadjes kunnen maken. Je weet maar nooit.

Ten derde valt het me bij het lezen van zo'n regel op dat de mensheid, in zijn algemeen, als collectief dus, behoorlijk stom is. Heeft iedereen een gaatje in zijn paasei ofzo? Hoe kan je nou zomaar 27 dieren over het hoofd zien? En de grap is dat Noah, toen hij alle diersoorten in zijn (immens, immens, immens grote) bootje propte, al álle diersoorten gekend moet hebben! Dus de kennis van álle diersoorten was al in ons bezit, pakembeet 2500 jaar geleden (zoiets, denk ik).
Die stomme middeleeuwers zijn het vast en zeker vergeten. Net zoals ze opeens niet meer konden beeldhouwen, schilderen, rekenen, beton maken, oorlog voeren op een eerlijke manier, kleren maken enzovoorts.
Want geef toe, die pausen zagen (en zien) er toch debiel uit - dát waren de mooiste en duurste kleren die er in de Middeleeuwen (zonder hoofdletter) te krijgen waren! Anders zou de paus (met hoofdletter?) ze natuurlijk niet aandoen.

In de 13e eeuw aten de mensen zonder bestek. Alleen de paus kreeg per jaar één keer een vork, met kerst gok ik, van goud en zilver - met twee punten. Die werd meteen weggegooid nadat hij 'm gebruikt had, want opnieuw gebruiken is smerig en onder de waardigheid van een god op aarde, en volgend jaar kreeg hij gewoon een nieuwe natuurlijk.

Als alleen de paus een vork had betekent dat dus dat koningen met hun handen aten.
Wat doe je dan als koning, als er saus over die heerlijke stukken vlees zit? Gewoon met je handen aanpakken en opvreten? En dan afvegen aan je met goudborduursel bekleedde mantel?
Ach, waarom ook niet. Dan koop je toch een nieuwe.

Later kregen vorken trouwens vier punten - dat is omdat je er dan makkelijker spaghetti mee kan eten. DAT is nog eens een goed verhaal voor als het volgende dineetje waar je naartoe gaat net zo saai is als hertentamens leren.

Maar dan heb je nieuwe vrienden nodig.

Geen opmerkingen: