23-05-2006

Waterval

Mijn duizendste Incubus-nummer was I Miss You. Toeval hoor. Mooi nummer, niet het mooiste nummer. De lyrics interesseert niemand iets, dus hier komen ze:

To see you when I wake up /Is a gift I didn't think could be real
To know that you feel the same as I do /Is a three-fold, Utopian dream
You do something to me that I can't explain
So would I be out of line if I said "I miss you"?
I see your picture, I smell your skin on / The empty pillow next to mine.
You have only been gone ten days / But already I'm wasting away.
I know I'll see you again / Whether far or soon.
But I need you to know that I care,
And I miss you.

Mijn creatieve geest zegt: keep them entertained!
Ja, mijn creatieve geest is engelstalig. Stel je voor wat een problemen dat geeft. Ik moet verdomme eerst alles bedenken, verzinnen, laten pruttelen en opborrelen in het Engels en het dan vertalen naar het Nederlands. Een heel gedoe. Dus eigenlijk lees je hier een soort ondertiteling van mijn creatieve gedachten.

Dat vind ik nou mooie beeldspraak.

Daarom schrijf ik ook soms hele rare dingen op - je krijgt hetzelfde als met 'grappige' films op TV (of series, voor mijn part) - grapjes ondertitelen is gewoon niet te doen.
Wel zielig voor die mensen die daar werken. Ik zou mijn haren uitrukken als ik iets grappigs zou moeten ondertitelen. Oh lieve god, hoe ga je dat oplossen. Je komt op je werk, je gaat zitten op je relaxte bureaustoel, kopje slechte koffie erbij, je baas komt langs en zegt: Jesper, jij bent wel ok in dit werk, dus ik heb een nieuwe opdracht voor je.

Ondertitel Monty Python.

Wauw. Bummer.

Zie je, zo'n soort woord als bummer is niet te vertalen in het Nederlands. Dat heeft gewoon niet dezelfde impact als 'jammer' of 'pech' of 'balen' of 'kut' ofzo.
Dat vind ik ook raar, dat wij schelden met 'kut'. Als je nou zegt 'lelijke, droge kut!', ok, dan is het schelden. Want dat is erg, om zo genoemd te worden. Maar als je 'kut' zegt kan het ook best een hele mooi zijn, toch? Wat is daar dan erg aan?

Zouden er lelijke zijn?
Kán je daar een waarde-oordeel over geven? Ja, vast wel. Dat kan overal over. Neuzen oren ogen, billen brillen buik, gelaat huid en haar. Kut. Past perfect in het rijtje.

Maar ik moet even ingrijpen, anders ga ik een complete post over het woord kut schrijven. Dat pleziert maar 50 procent van de lieve, trouwe, schattige, vriendelijke, ontzéttend knappe en intelligente lezers.

Die zin hierboven, dat was niet mijn creatieve geest. Dat was mijn economische geest. Die zegt: Winst! Winst! Winst met een hoofdletter W!
En daarom moet ik jullie allemaal blij maken. Immers, klant is koning, blije mensen kopen meer, vertrouwen je eerder, slikken meer. Wat ik dan moet verkopen?

Ik heb nog een paar paperclips liggen, wat plienpunten, handtekeningen van de auteur van deze blog, een tandenborstel van de KLM, een trompet. Ik kan ook tekeningetjes maken als daar vraag naar is.

Voortaan kost commenten 20 cent. 10 cent als je een jaar-abonnement neemt.

Men moet het ijzer smeden als het heet is! Het ijzer is niet meer zo heet, trouwens. Weinig mensen bezoeken mijn blog. Maakt mij niet uit hoor. Als echte artiest vind ik dat hún verlies en niet het míjne. De arrogantie. Puh!

Goed, de derde en laatste geest is de emotionele en DIE komt alleen aan de beurt als iemand het uitmaakt of als er ergens een fles rum rondslingert. Geen van beiden speelt op dit moment, dus dat is pech.

Bummer.

We laten de creatieve geest weer even het woord overnemen.
Even creatief zijn, Jesper, even creatief zijn.. ik weet iets!

Als je je verveelt moet je je kamer opruimen in plaats van je gewoon zomaar te vervelen. Op die manier doe je nog eens iets netjes. En op die manier krijg je een onwijs opgeruimde kamer. Het zou je echt verbazen hoe ordelijk hier alles is op dit moment. Dat komt dus omdat ik me wel ee s verveel. Incidenteel verveel ik mij regelmatig.

Maar WAT te doen als je kamer al opgeruimd is en je je nog stééds verveeld?

Daar moet ik nog over nadenken.

Mijn eerste kliphangerrr!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat concept van de cliffhanger had je moeten bewaren voor je 100e blog !!

Anoniem zei

Nee, voor nummer 99.

Je moet gewoon geen engelse comedies kijken als je niet zelf ter plekke de grappen kan vertalen ;)

Wat je trouwens zegt over een baas, die zegt dat je ergens goed in bent, terwijl dat helemaal niet zo is, is echt typerend :P Echt een hekel aan dat soort momenten.

Leila zei

Ek moet regtig na daardie liedjie luister!

Did that make any sense to you?

Anoniem zei

van kamer opruimen krijg je niet alleen een opgeruimde kamer, maar ook een opgeruimd hoofd. echt als je gestresst bent ofzo en je gaat dan je kamer opruimen dan wordt het in je hoofd ook een beetje weer geordend allemaal. het beginnen aan opruimen is alleen wat moeilijker. maar als je eenmaal bezig bent dan móet je het ook afmaken. tenminste, zo zit dat bij mij.