11-05-2006

Father, I want to kill you. Mother, I want to.. aahh!

De titel van deze blog is tekst uit 'The Doors - The End', hoor. Oedipus. Ik wist niet eens dat dat de tekst was. Dat hoor ik momenteel. Vandaar. Niet dat ik.. he? Dus.

Wat grappig.

Bij het station waar ik altijd op de trein naar Leiden stap (om veiligheidsredenen zal ik de naam van dit station niet onthullen) loopt een kip. Een witte. Dat beest loopt er altijd, en het is een kip, dat is niet echt bijzonder. Maar vanochtend stond er een vrouw met haar mobieltje een foto te maken van die kip. Ze stond heel aandachtig en geconcentreerd te wachten totdat ze die kip het mooist kon digitaliseren.

En ik dacht: Het is verdomme een kip. Zo'n beest eet je elke week, maar als ie leeft is het opeens bijzonder. DAT is pas hypocriet.

En toen kwam ik terug uit Leiden, en die kip zat ergens beneden aan de trap. Dat doet ze wel vaker. Dus ik maakte zo'n geluidje dat ik ook altijd maak als ik met Ollie ga spelen - beetje lastig uitleggen hoe dat klinkt, een soort.. nee, weet ik niet. Een lokgeluidje. En die kip keek op.

Dat maakte dat ik na ging denken (niet heel lang, maar wel even) over de oren van een kip. Een kip kan luisteren, maar heeft geen oren. Het zijn gaten. Of noem je dat toch wél oren? Dat vroeg ik mij zo af. Dus fietste ik naar huis en keek ik naar iedereens oren. En er valt mij iets op.

De meeste mensen hebben geen oorlel. Die zit gewoon vast aan hun hoofd.
En veel mensen hebben oorbellen. Vaak hele lelijke en met uitzondering enige mooie, soms, eventueel. Wel eens. Maar ik heb het idee dat dat meer een toevalstreffer is. Gekregen van iemand en daarom draag je het wel eens. En dat zie ik dan toevallig.
Natuurlijk kan het ook dat ze gewoon wel mooie oorbellen hebben en dat ik zit te zeuren. Dat doe ik wel vaker, dus dat kan best.

Maar goed, ik was nu dus aan het kijken naar oren van mensen en dan kijk je automatisch ook naar gezíchten, en dan valt mij nóg iets op.
Het is even mooi weer. (In Nederland duurt dat maximaal een week. Mensen, vrienden, binnen een paar dagen gaat het onweren en daarna wordt het druilerig en gaat het regenen en wordt het koud, en nat, en vies, en smerig, en Nederlands.)
Dan dragen mensen METEEN zonnebrillen. Zelf hou ik niet zo van zonnebrillen want alles wordt er donker van, en je hebt zo'n ding op je kop. Bovendien staan de meeste zonnebrillen mij niet goed (vind ik zelf), alleen héle dure. Zeg maar 250 euro, zo duur. En die heb ik dus niet.
Maar veel mensen dragen alsnog een zonnebril en dan vaak ook héle lelijke. Van die enorm grote, alsof ze hun neus ook willen beschermen. En hun mond, als het even kan. Of het zijn hele donkere, das ook niet echt geweldig. Of het zijn gewoon hoofden waarbij zonnebrillen niet staan.

En als je kijkt naar hoofden kijk je ook naar mensen. En gottegot, waar haalt iedereen die korte broeken toch vandaan?
En die korte truitjes met enorme inkijk? Soms is dat niet erg, soms is dat wél erg, soms is dat misselijkmakend, soms is het wel ok.

Ik ging koken. Spaghetti met bolognese, maar daar gaat het even niet om. Ik had een CD opgezet van The Beatles, al hun nummer-1-hits (ik denk allemaal, het zijn er iets van 27 ofzo, in elk geval zijn alle nummers die er op staan nummer-1-hits). Komt mijn vader thuis, en die zegt:

"Hey, Golden Earring!"

Viel me toch een beetje tegen. Vooral omdat het zijn eigen CD is.

En dan vraag ik me af wat geluid is. Trillende lucht. Maar hoe kan je dan 5 geluiden door elkaar heen hebben? Hoe kan lucht nou op 5 verschillende manieren trillen ? Wat is dat voor onzin?

En dan nu een momentje om allemaal jaloers te zijn op Arjan. Dat hij nog naar Radiohead toe mag in augustus. Lekker lang wachten.
Mazzelpik.

Oke, goed, ook nog even jaloers doen op Maaike en Miriam die gewoon al geweest zijn.

En The Kooks komen naar Parkpop! Dus ik ga wel even kijken. Racoon komt ook, maar die heb ik al een keer gezien. Nouja, ach. Als je toch bezig bent - en het is toch gratis.

Zeg ken jij.. de mosselman, de mosselman, de mosselman,
Zeg ken jij de mosselman, die woont in.. (?).

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Huh? Ik dacht dat jij niks had met die engelse bandjes? The Kooks is gewoon wel okay, maar er is in dat genre imo veel betere muziek ;)

Verder komen The Infadels (lijkt mij live gewoon een stoere band, beetje ska-achtige BRITpop) en Kelis. Ik ben vorig jaar geweest en het was best gezellig dus als de datum schikt hoop ik er weer heen te gaan!

Anoniem zei

Bovendien is de line-up een stuk beter dan vorig jaar, die Ali B was toch een end kut. De Dijk was er dan weer wel maar die heb ik toen helaas nauwelijks gezien.

Lekker lompe actie dat ik dus al anoniem een bericht heb achtergelaten, ik zou graag uitleggen hoe dat ging, maar dat is echt te ingewikkeld.

Anoniem zei

De mosselman woont in Skevelingen btw

Anoniem zei

wanneer is parkpop?

Anoniem zei

25 juni dankjewel

Anoniem zei

Aaaaah, had ik een héél verhaal getypt, gaat het fout ofzo :S

Anoniem zei

Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Jesper, heb ik het nou goed? Disste je me daar nou gewoon? Ja he? Pfft.. Ik was er trouwens van op de hoogte, Arjan, omdat mensen het er op mise.nl over hadden. Mensen die al geweest waren en mensen die nou zouden gaan.

Ik draag nóóit oorbellen. Ik heb namelijk geen gaatjes in m'n oren. Gek hè? Naja, ik vind het niet zo gek, maar de meeste mensen vinden het heel gek, dus het zal dan ook wel gek zijn.. Ofzo..

En, haha, mijn eerste reactie op dat over Racoon was: "Eeeey, ik heb Racoon ook gezien!". Daarna realiseerde ik me dat dat in de EL CID was, en dat we ze dus samen gezien hebben.. Domme actie dus, maar ja, ik ben het hè :P

Ik ben van mening dat het dit keer wel goed gaat met posten. Ik weiger de tekst te kopiëren, dit soort zaken moet je afdwingen.

Fenna zei

scheveningen.. precies

verschillende tonen, verschillende frequenties, verschillende samenstellingen van boventonen, verschillende stukjes oor die daar gevoelig voor zijn.. ik geloof dat dat geluid is in een notendop. Maar ik heb geen zin om het uit te leggen. Waarschijnlijk boeit dat ook niemand.

jesper zei

Jean: The Kooks vind ik wel ok hoor. Ha. Dus. Die komen ook op Lowlands trouwens, ha! Lowlands gaat goed worden.

Plien: Geen probleem.

Emma: Ik vind jou niet dom hoor. HOOR. Maar jij ging eerder weg bij Racoon, rare..

En Fenna: Je hebt het net uitgelegd, danku hoor. Maar heeft een kip nou oren of niet?

Anoniem zei

Ik denk dat een kip wel oren heeft. Wat je normaal een oor noemt, is toch eigenlijk alleen maar de oorschelp? De rest van het oor zie je niet. Kippen missen gewoon een oorschelp.

Agossie..

Whaha, zie het opeens voor me, een kip met een oorschelp. En dan niét in verhouding :P

Anoniem zei

@Jesper: Jij bent een rare

@Emma: Ik ben er ook geweest en toch heb ik er geen zak van meegekregen :P Wat was het toen druk zeg, ongelofelijk. Aan de bar was het gewoon veel chiller. Alsof Racoon zo bijzonder is :P

Enneh zonder oren, kun je niet horen ;) Dus een kip kan horen. Maar een vis? Die leven onderwater en zjit, maar er zijn wel degelijk, vissen (nou ja ik weet het van de zoogdieren onder water) die kunnen horen. Kunnen vissen eigenlijk horen?

jesper zei

Voelen die niet (alleen) trillingen enzo?

Anoniem zei

WAAROM is het nou weer zoo raar en belachelijk dat die vrouw een foto van die kip maakt? alsof ze dat doet omdat een levende kip bijzonder is. alsof dat is wat ze erbij denkt. en bovendien: alsof het een misdaad is ofzo.

ik zou er ook een foto van maken.

SORRY hoor, ik ben nu natuurlijk hypocriet. zo ken ik er nog eentje.

jesper zei

Ha, die Maaike. Wat een verrassing om JOU nou te zien commenten op een blog waar het woord hypocriet in staat. Komtie.

Waarom denk je DAN dat ze er een foto van maakt? Omdat het zo'n mooie kip is? Bullshit. Ze maakt er een foto van omdat ze het bijzonder vindt dat er daar een kip loopt.
En een kip IS NIET BIJZONDER. Als je daar foto's van maakt moet je ook foto's maken van alle honden en katten en mensen die je tegenkomt. Doe je dat ook?

Bovendien begrijp je me verkeerd als je denkt dat ik het een misdaad vind, hoor. Ik vind het meer uitzonderlijk en een beetje lachwekkend, maar van mij mag ze best.

Net als jij. Ga jij maar lekker foto's maken!

Anoniem zei

als ze van jou best mag, waarom maak je haar dan belachelijk op je blog?

ik neem aan dat ze het GRAPPIG vind dat er dáár een kip rondloopt. dat vind ik namelijk ook. daar zie ik de lol maar al te goed van in.

jesper zei

maak ik haar beláchelijk? wat overdreven, maaike. sjongejonge. alsof ik haar echt belachelijk wil maken op mijn blog. ALSOF. dat is toch niet mijn doel.
het staat los van die vrouw, ik vind het gewoon raar dat een kip dan opeens iets nieuws is, dat is alles.

Als jij naar school zou fietsen (stel je eens voor) zou je ook buizerds zien, en fazanten, en kippen, en dode kippen, en overreden ratten, en vieze dode vissen in het water. De natuur bestaat echt! Het is zo dichtbij! (Niet het moment dat jij langs de vliet gaat fietsen, dat zal nooit komen, maar de natuur dan he).
Maar mensen nemen de moeite om een kip te fotograferen.

DAT is toch raar. Het is niet speciaal bijzonder dat ie DAAR rondloopt, want je hebt daarachter allemaal van die volkstuintjes enzo. Dus hij is gewoon ontsnapt ofzo. Daar kan je wel probéren de romantiek van in te zien, maar die is er niet echt, want het is een kip.

Anoniem zei

And now something completely different..

Die opiaten hè. Die hou je er ook al lang in. Eerst veranderde je het iedere 2 dagen. Je bent erg tevreden met die opiaten geloof ik. En terecht hoor.

Anoniem zei

Hahaha, mooi hoor. :P

Die opiaten zijn aan vernieuwing toe, maak er kippen van ;)