15-05-2006

Alles moet, niks mag

Dixi.

En nee, dan bedoel ik niet de WC's.














Taal.

Hoe leert een baby hoe je moet praten?

Stel je voor, je bent een baby en je weet niet hoe je moet praten. Bij grote rare mensen komt er steeds geluid uit hun neus en mond, maar verder heb je geen idee. Hoe leer je dan ooit de betekenis van bijvoorbeeld 'ik'?

Leg iemand maar eens uit wat 'ik' betekent als je er van uit gaat dat hij (of zij) niet weet wat dat betekent. Da's meteen al lastig als je begint.

"Ik ga je nu uitleggen.."

Laat staan dat je voor elkaar krijgt om uit te leggen wat een patroon is, ofzo. Iets abstracts is veel moeilijker.
Patroon is eigenlijk wel een goed voorbeeld, want ik zou zelfs nu niet uit kunnen leggen wat een patroon is. Iets van.. een terugkerend.. dinges. Als je gaat breien. Of in gebeurtenissen. Of het is een beschermheilige.
Snap je?

Dus is het mij een raadsel hoe ik zelf heb leren praten en hoe jullie hebben leren praten en lezen, en schrijven, en nadenken, en lopen, en fietsen, en eten. Waarschijnlijk zit dat allemaal ingebakken en had je al talent voor eten en lopen enzo toen je geboren werd.

Wat mij dus handig lijkt is.. hoe leg ik dat eens uit.
Soms vraag je je wel eens af hoeveel stoeptegels er in je straat liggen. Of in heel Voorburg. Of hoeveel stappen je genomen hebt in je leven. Of hoeveel haren je hebt op dit moment. Of vorige week. En hoeveel mensen een kaal hoofd hebben.
Het lijkt me dus handig als je dat soort gegevens ergens vandaan kan halen. Als dat ergens opgeslagen wordt. En dan wil ik niet zoiets van schattingen, zo van: je hebt een miljoen haren, ongeveer, maar dan wil ik echt een database waarin dat opgeslagen wordt. Dat lijkt me gewoon leuk.
Maar dat kan niet.

Er zijn nog wel meer dingen die niet kunnen maar mij toch wel leuk lijken. Bijvoorbeeld het afschaffen van slaap. Want dat is nergens goed voor. Wat nou uitrusten, waarom kan je niet gewoon door? Waar slaat dat op? Waarom moet je 8 uur voor pampus (haha, dat woord) liggen?

NOU?

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Kijk, dat is wijsheid Jesper.

Als ik jou in Uru Buru drop en jij verblijft daar 1,5 jaar lang tussen de kannibalen (als je het overleeft), dna leer jij die taal heus wel door andere mensen te observeren.

Het voordeel van een baby is natuurlijk dat ie nog niet verpest is met andere kennis van taal en het feit dat elke mongool een baby aanspreekt op een bepaalde manier, dat alles nog net iets duidelijker wordt voor zo'n baby.

En het woord 'ik' hoef je volgens mij helemaal niet uit te leggen, want een mens MOET wel aan zichzelf kunnen referen. Anders stelt onze taal niet veel meer voor.

Fenna zei

hee.. zei jij niet nog een week geleden dat slapen zo fijn was? of was jij dat niet..

zonder slaap.. wordt alles één lange aaneenschakeling van tijd. van wakker zijn. t lijkt mij vrij raar om opeens midden op de dag te zeggen (nouja midden op de dag.. afijn je begrijpt het wel) 'het is nu de volgende dag'. De hele reutemeteut begint weer van voor af aan. Bovendien schijnt het psychisch niet helemaal handig te zijn. Dat stond in de quest. =P

als je heel vaak iemand ik hoort zeggen, in een bepaald zinsverband, of in het geval dat je nog helemaal geen woorden kent, op een bepaalde manier of met een bepaald doel.. dan begin je na een tijdje steeds beter te begrijpen wat t is denkik.

dixi.

Anoniem zei

Soms vraag je je wel eens af hoeveel stoeptegels er in je straat liggen. Of in heel Voorburg. Of hoeveel stappen je genomen hebt in je leven. Of hoeveel haren je hebt op dit moment. Of vorige week. En hoeveel mensen een kaal hoofd hebben.

Dat vraag ik me dus allemaal eigenlijk nooit af...
ik vraag me wel andere dingen af.. maar die ga ik nu niet opnoemen. niet. slapen is echt heel fijn maar ik vind het ook onzin dat je zo lang moet slapen! maarja.. als je gewend bent aan minder slaap heb je nog altijd te weinig tijd en geen zin om tijd te verspillen aan slapen omdat je dan alles inplant. maar ik zou het wel fijn vinden om maar een half uur slaap nodig te hebben en dat het dan veel langer lijkt als je wakker wordt. maar dan moet je ook wel altijd in slaap kunnen vallen, en niet nog een half uur wakker liggen want dan kan je direct weer opstaan.

Precies fenna, zo zit het met taal leren.. en dan niet alleen met ik maar met bijna alle woorden behalve van die ingewikkelde woorden die je nu nog leert en mensen voor je uitleggen.

dixi.

ik ben wel van de lange comments vandaag zeg...

Fenna zei

ja ik ook geloofik =P

maar zelfs nu... als je n woord vaak hoort.. begrijp je steeds beter de.. intentie.. of.. het gevoel erbij.. zoiets. veel beter dan dat iemand het je uitlegt of dat je het in de dikke van dale leest.. en op een gegeven moment is het woord zelfs zo ingeburgerd dat je het gaat gebruiken.

vale.

jesper zei

S.V.B.E.E.V,

Ja, dat is misschien wel zo. Maar nieuwe woorden leer je nu binnen het kader van andere woorden. Ik bedoel, je leert woorden door andere woorden te gebruiken, het wordt uitgelegd met andere woorden, het wordt gebruikt in zinnen met andere woorden. Maar als je 0 woorden ken is het heel anders. Eigenlijk lijkt het me gewoon onmogelijk om te beginnen met leren als je 0 woorden kent. Maar de praktijk wijst uit dat dat toch kan.

En das maar goed ook.

Anoniem zei

Geloof mij nou maar, het werkt zoals ik het zeg. Alleen in werkelijkheid is het wat ingewikkelder ;)

Dit heb ik niet voor niks geleerd bij het enige vak van dit semester dat ik tot nu toe goed afgesloten heb.

Fenna zei

svbeev?

Anoniem zei

ja.. svbeev? en.. als je niet de wc's bedoelt, wat bedoel je dan wel? bedoel je wel iets?

jesper zei

SVBEEV; ja, das ook Latijn.

Si Vales, Bene Est; Ego Valeo. Dat zetten Romeinen aan het begin van hun brief.
Dat betekent zoiets als.. naja, euh. Als het goed gaat met je, is het goed; ik maak het goed.

En dixi betekent, zoals Plien al zei, 'ik heb gezegd'.

Ik bedoel altijd iets.

Anoniem zei

Oooooooooh, sloeg dat 'ik heb gezegd' op dixi? Dat had ik dus niet helemaal door.. Mijn 2e en 3e klas Latijn is ook niet meer wat het geweest is.. Of misschien geweest had kunnen zijn, ja dat kan ik beter zeggen.. Maar ik had dan ook een Feyenoord-hooligan als lerares, raar wijf was dat zeg!

Anoniem zei

kleine noot: svbeev gebruikten de Romeinen om een brief af te sluiten, L.S. staat aan het begin (wat zoveel betekent als lectore salutem ofzoiets, oftewel gegroet/ heil aan de lezer)