20-01-2006

Used me up

Ik las vanochtend iets schókkends in de Volkskrant.

Er zijn twee nieuwe slakken ontdekt in Nederland. De 'behaarde grasslak' en het 'vergeten schorshoorntje'.

Allereerst moet ik even uitwijden over de benaming van de eerste slaksoort: de behaarde grasslak. Schokkend. Niet alleen omdat het compleet fantasieloos klinkt en het me doet denken aan diepvries-spinazie (een substantie waarvan ik altijd al vermoed heb dat het geplette grasslak is); ik vind het gewoon schókkend dat je een slak als soortnaam 'behaard' meegeeft. De beháárde grasslak - dus ook de vrouwtjes - worden meteen afgeschilderd als onsmakelijke, beháárde wezens. Het roept een soort negatief beeld op van slechtgeschoren, vieze grasslakken die met onuitgeslapen koppen óók nog een keertje in Nederland voorkomen. De westerse normen worden meteen ook de slak opgelegd: haar op je lichaam is niet de bedoeling, en als je dat wel hebt is het een reden om dat te vermelden in je soortnaam. Schokkend.

Maar de tweede nieuwe slaksoort is nog veel schokkender nieuws. Het vergeten schorshoorntje. Vergeten? Jawel mensen. Deze slaksoort bestaat al minstens 100 jaar in Nederland maar is tot nu toe altijd aangezien als een GEWOON schorshoorntje. Toch zijn de verschillen duidelijk te zien. Zoals meneer Gittenberger, onderzoeker in Naturalis, in de Volkskrant het zo eloquent uitdrukt:

‘Als je de verschillen kent, zijn ze heel gemakkelijk te onderscheiden. We hebben meerdere exemplaren in onze collectie, maar die zijn al die jaren verkeerd gedetermineerd. Eigenlijk is het een schande.’

Precies. Het is een SCHANDE. Het is toch onaanvaardbaar dat er in een rijk land als het onze zomaar een slaksoort vergeten wordt die toch DUIDELIJK te onderscheiden is van het normale schorshoorntje. Schandalig. Achterlijk. Dit kunnen wij als Nederlanders niet accepteren. Onderzoekers, professionele mensen die daarvoor betaald worden, die al hun hele leven slaksoorten in Nederland determineren, FALEN erin om slaksoorten die toch OVERduidelijk verschillen van elkaar als zodanig op te merken. Welke idioot kan dat nou fout doen.

Met zo'n lakse instelling komt er nooit wat van. Het is het eerste teken dat het met Nederland helemaal de foute kant op gaat. Als we niet snel actie ondernemen stort onze maatschappij in, door dit soort schandálige fouten.

De volgende keer dat ik een slak onder mijn schoen vermorzel en vervolgens zijn ingewanden langzaam afsmeer aan de stoeprand wil ik met 100% zekerheid weten wat voor soort slak dat geweest is, verdomme. Is dat nou teveel gevraagd?

Onacceptabel.

8 opmerkingen:

Fenna zei

ach.. slakken hebben meestal geen haar op hun lichaam, alleen maar vies slijm, dus deze zijn niet viezer dan andere slakken, ze zijn gewoon bijzonder.

Slakken zijn vies.

Anoniem zei

agosj.. ik vind het wel zielig als jouw soort 'vergeten schorshoorntje' heet. maar die slakken weten dat zelf toch niet dus boeit het niet. ik vind slakken ook vies, vooral naaktslakken. en dan al helemaal van die knaloranje of van die zwarte. bah. en dan liggen ze ook nog eens met zn honderden op de weg (ja in denemarken getver).

Anoniem zei

iiieeeellll... ik zie het al helemaal voor me dat je dan die smurrie van je schoen afhaalt, in een potje doet.. op sterk water ofzo:P en dan opstuurt..

Anoniem zei

mijn zus beschermt slakken.

dat houdt in, ze heeft er haar gewoonte van gemaakt koste wat het kost te voorkomen dat er op ze gestapt wordt. Dus, als ze hier is, en het heeft geregend, en we moeten de poort door..duurt dat ongeveer een uur. best lastig, zeker als het donker is, om al die slakken te ontwijken..

jesper zei

poort? welke poort? er is geen poort..

jesper zei

Btw mijn eigen comment doet me denken aan en is waarschijnlijk onbewust geinspireerd op The Matrix Reloaded (Lipstick? Lipstick? Heh, what craziness are you talking about woman? There is no lipstick..)

Maar dat even terzijde.

Anoniem zei

tom mcrae gaat de wereld overnemen.

Anoniem zei

dat...negeer ik maar even. voor nu. ik kan het nog niet aan daarop te reageren.

(haha)

natuurlijk is er wel een poort! wat zou het zijn zonder poort? hm? hm?


(als je achterom gaat moet je door "de poort", soort steegje)

snaph