23-01-2006

Ratatatatatata.. klingelingeling. "Uh."

Symboliek.
















Als je zou moeten beschrijven wat er op die foto staat, ben je snel klaar. Een weg. Wat bomen en wat huizen. Een paal met een bordje erop ofzoiets. Wat auto's, een fietser. Een hekje, daar links.

Maar als je er een symbolische betekenis aan moet geven is dat een stuk lastiger en vooral uitgebreider. Natuurlijk kan je er meerdere symbolische betekenissen aan geven - ik zal één interpretatie geven (raar, dat je een foto een interpretatie mee kan geven en zelfs meerdere interpretaties - het is toch een foto, objectief, zou je zeggen?), als je zelf iets totaal anders in gedachten hebt, comment dat dan maar. Mag ik trouwens opmerken dat ik het geen spectaculaire foto is, en dat ik 'm eigenlijk perongeluk bewaard heb.. nou ja, nu dient hij in elk geval nog een doel.

Goed. Ik zie vooral die bomen langs het fietspad, in een rechte lijn opgesteld. Als een soort eenzame herinneringen aan hoe de natuur vroeger was staan ze daar eenzaam, miezerig, hopeloos. Compleet omgeven door de mens. Ingesloten door het asfalt. Dus ik zie in deze foto hoe de mens de aarde compleet verziekt, overneemt en naar zijn wil inricht. De natuur kan zich daar wel tegen verzetten door scheef te groeien, maar verliest. Er is in elk geval weinig van over. Kijk nou, man. Dat zijn toch geen bomen meer, het zijn eerder een soort verticale boomvormige stoeptegels ofzo, grijs en niksig en dood. En dan als een soort bespotting van de machteloosheid van de natuur die paal met dat bordje, als een soort door mensen gemaakte boom, een persiflage van de natuur, een karikatuur.

De mens controleert alles. De mens, dat zijn wij. Waarom heb ik dan niet alles onder controle?

Zo zie je maar, je kan overal symboliek in ontdekken, zelfs in de meest saaie, grijze foto's die je ooit gezien hebt. Wonderbaarlijk.

Wat een vies woord is dat, wonderbaarlijk. Het doet me denken aan een bevalling. Moet ik dat nog uitleggen? Een geboorte is een wonder (alhoewel ik dat nooit echt zo gezien heb) en een baby wordt gebaard, vandaar. Wonder-baring. Wonderbaarlijk. Een bevalling, dat is echt één van de vieste dingen die er bestaan. Het mag dan wel een wonder zijn, het is nog wel smerig. Toch vond meneer Dubois het nodig om in de 2e een nogal weinig (eigenlijk.. niets) verhullende video van een bevalling te laten zien. Ik adviseer aan alle vrouwelijke lezers om nooit zwanger te worden. Overigens is zwanger worden, afgezien van dat bloedbad en die verbazingwekkende vertoning die totaal in strijd lijkt met de regels der fysica (alles rekt echt.. zo ver uit, dat kán gewoon niet), ook nog eens erg egoistisch.

Haha, heb je wel eens bedacht dat iedereen die je kent, iedereen die je ziet, het resultaat is van een zwangerschap? Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat zoveel vrouwen zoveel moeite doen om zoveel mensen op de wereld te zetten terwijl ze voor mij (/jou) persoonlijk niets betekenen. Elke keer als er een willekeurig persoon in de krant geinterviewd wordt, ken ik die persoon niet. Elke keer als er 10.000 Nederlanders ondervraagd worden over een of ander belangrijk vraagstuk, ben ik niet ondervraagd. Hoeveel Nederlanders zijn er in godsnaam? Waarom hebben we er zoveel nodig? Jij, lezer, bent nog ergens goed voor, waarschijnlijk ben je een vriend of vriendin of in elk geval een kennis van mij, bij hoge uitzondering familie, misschien heb je wel een hekel aan me (in dat geval heb ik iets van je geleerd), of begin je nu een hekel aan me te krijgen. Kan me niet schelen.

Nu schrap ik wat ik eerst geschreven heb (anders krijg ik ruzie) en houd ik een relaas (leuk woord) over hoe fijn het leven eigenlijk wel niet is.

Het leven is mooi. Schijnt.

Zo. Dat heb ik ook weer geregeld. Zie je wel, mensen, ik ben een levensgenieter, ik neem het ervan, ik laat mij niet op mijn kop zitten. Wacht. Klopt dat? Ik laat mij niet op mijn kop zitten? Of is het net een beetje anders en haal ik 2, of 3 spreekwoorden door elkaar heen.. zo voelt het wel. Het klopt niet. Het is scheef.

Wat maakt het ook uit. Ik heb geen tijd om mieren te neuken. Laat staan zin. Ik heb het veel te druk met genieten!

Die sarcastische ondertoon begint me te irriteren. Jullie ook? Ja, hoe kan het ook anders.. ik zal proberen 'm morgen af te schudden, kwijt te raken, of in elk geval zó te verbergen dat 'ie niet opvalt, ok?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wonderbaarlijk is juist wel cool. Een beetje archaïsch, maar dan weer niet oudbollig. Een leuk woord om dat wat je zegt, op een iets minder voorspelbare manier te zeggen. Het klinkt ook lekker overdreven, alsof het echt iets heel bijzonders is ofzo. Wonderbaarlijk...

Over die bomen, wees blij dát ze er staan. Eigenlijk slaat het nergens op, het is vooral voor de sier volgens mij. Als je echt natuur wilt zul je de stad uit moeten, maar dat doe je mestal toch niet, dus waarom breng je niet gewoon een beetje groen onze kant op?

Anoniem zei

een fietser? waar?

Alsof iedere vrouw zwanger wordt en bevalt om een voor jou nuttig persoon te creeren (sorry trema's ed doen het hier niet:P)...

nodig, nodig, nodig? wat is nodig? (haha ik ben de filosoof)

Fenna zei

een typisch nederlands grijs herfst/winter plaatje. Heerlijk.

Bevallingen op tv worden meestal overdreven, denkik, hoop ik =)

Zwanger worden is in zekere zin wel egoïstisch ja, natuurlijk neem je kinderen omdat je dat zelf leuk vindt.. maar is het juist ook niet ontzettend nobel om kinderen op de wereld te zetten, die vervolgens op te voeden en goed te verzorgen, zodat ze later ook wat voor de maatschappij kunnen betekenen (oke, oke, en voor jou kunnen zorgen, dat is dan wel weer egoïstisch =))?